Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Χωρισμός Κράτους και Εκκλησίας

Τι είναι ο Χωρισμός Κράτους και Εκκλησίας;

Ο χωρισμός Κράτους και Εκκλησίας συνιστά μία μεταφορική περιγραφή της απόστασης της σχέσης μεταξύ της οργανωμένης θρησκείας και του εθνικού κράτους. Δύναται να αναφέρεται στη δημιουργία κοσμικού κράτους, με ή χωρίς επεξηγηματική αναφορά σε ό,τι αυτό ενέχει, ή στην αλλαγή της υπάρχουσας συνθήκης εμπλοκής της εκκλησίας σε θέματα κρατικής αρμοδιότητας. 

Σε αυτό το άρθρο θα εξετάσουμε αυτό το ζήτημα για το οποίο το Ελεύθερο Μονοπάτι αγωνίζεται να αλλάξει.

Ιστορία της έννοιας και του όρου

Αρχαιότητα

H αρχαιότητα είναι γεμάτη με παραδείγματα ανάμειξης και συγχώνευσης Εκκλησίας και Κράτους. Κατά κανόνα ένας επιτυχημένος ηγεμόνας ή βασιλιάς αναλάμβανε διάφορους «ιερατικούς» τίτλους, εκτός από τους «κοσμικούς» τίτλους που συνήθως παρείχε μια τέτοια θέση. 

Μερικά παραδείγματα αυτής της συγκεκριμένης ανάμειξης και συγχώνευσης Εκκλησίας-Κράτους είναι: η εκτέλεση του Σωκράτη, ο οποίος καταδικάστηκε σε θάνατο από το Αθηναϊκό κράτος για, μεταξύ άλλων, «την ασέβειά του προς τους θεούς», ο ισχυρισμός πολλών από τους αρχαίους Ιουδαίους βασιλείς για ηγεμονία με εντολή από τον Ουρανό, ή το Έδικτο της Θεσσαλονίκης, με το οποίο ο Χριστιανισμός που προέκυψε από τη Σύνοδο της Νίκαιας έγινε η επίσημη κρατική θρησκεία της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας.

Μεταξύ των αρχαίων φιλοσοφιών, ο Επικουρισμός υποστήριζε μια αρχική εκδοχή του διαχωρισμού εκκλησίας και κράτους, όπως φαίνεται στα γραπτά του Λουκρήτιου και του Επίκουρου.  

Μεσαιωνική Ευρώπη

Για αιώνες, οι μονάρχες βασίλευαν υπό την ιδέα της ελέω Θεού βασιλείας. Μερικές φορές αυτό άρχιζε να χρησιμοποιείται από ένα μονάρχη για να υποστηρίξει την θεωρία ότι ο βασιλιάς διοικούσε και το βασίλειο του και την Εκκλησία εντός των συνόρων του βασιλείου του, μια θεωρία γνωστή ως «καισαροπαπισμός». 

Από την άλλη πλευρά ήταν το καθολικό δόγμα σύμφωνα με το οποίο ο Πάπας, ως τοποτηρητής του Χριστού επί της γης, θα πρέπει να έχει την απόλυτη εξουσία πάνω στην Εκκλησία, και έμμεσα πάνω στο κράτος. Επιπλέον, καθ' όλο τον Μεσαίωνα ο Πάπας επικαλείτο το δικαίωμα να καθαιρεί τους καθολικούς βασιλιάδες της Δυτικής Ευρώπης και προσπάθησε να το ασκήσει, μερικές φορές με επιτυχία (δείτε τη διαμάχη εξουσίας διορισμού εκκλησιαστικών αξιωματούχων παρακάτω), μερικές φορές όχι, όπως με τον Ερρίκο τον Η΄ της Αγγλίας και τον Ερρίκο τον Γ΄ της Ναβάρας.

Στη Δύση το ζήτημα του χωρισμού εκκλησίας και κράτους κατά τη διάρκεια της μεσαιωνικής περιόδου επικεντρώθηκε σε μονάρχες που κυβερνούσαν στην κοσμική σφαίρα, αλλά καταπατούσαν την εξουσία της Εκκλησίας στην πνευματική σφαίρα. Αυτή η χωρίς λύση αντιλογία στον απόλυτο έλεγχο της Εκκλησίας οδήγησε σε διαμάχες για την εξουσία και σε κρίσεις ηγεσίας, ιδίως στην Διαμάχη εξουσίας διορισμού εκκλησιαστικών αξιωματούχων, που επιλύθηκε με το Κονκορδάτο της Γουόρμς το 1122. 

Με αυτό, ο αυτοκράτορας παραιτήθηκε από το δικαίωμα να ορίζει τους ιερωμένους με δακτυλίδι και ποιμαντική ράβδο, τα σύμβολα της πνευματικής δύναμής τους, και εγγυήθηκε την εκλογή τους από τους κληρικούς του καθεδρικού ναού ή μοναστηρίου και ελεύθερη χειροτονία.
 

Στο https://dikaiosyni.com αναφέρει χαρακτηριστικά:

Ο διαχωρισμός Κράτους-Εκκλησίας είναι ένα αίτημα το οποίο από ότι φαίνεται μάλλον δεν οδεύει προς υλοποίηση, παρά την απαίτηση εκατομμυρίων πολιτών. Η πολιτική ηγεσία βρίσκεται σε αγαστή συνεργασία με τους Εκπροσώπους της Εκκλησίας και επιθυμώντας να “πατάει” επάνω στην ευαισθησία που έχουν πολλοί Έλληνες με την πίστη τους, προκειμένου να μη χάσει την εξουσία της.
Ο διαχωρισμός της Εκκλησίας από το Κράτος δεν υπονοεί σε καμία περίπτωση πως οι θρήσκοι άνθρωποι δε θα μπορούν να εκτελούν ελεύθερα και απρόσκοπτα τα θρησκευτικά τους καθήκοντα. 

Το δικαίωμα της ανεξιθρησκίας αλλά και η μακραίωνη παράδοση που συνδέει την Ορθοδοξία με τη χώρα μας είναι σεβαστή και εκτιμητή από κάθε άνθρωπο . Όμως, οφείλει να υπάρξει ένας στοιχειώδης διαχωρισμός, ώστε να μην υπάρχει παρέμβαση ενός θεσμού στα καθήκοντα κάποιου άλλου και να μην επιθυμεί να έχει γνώμη για αποφάσεις που δεν είναι των αρμοδιοτήτων της.

Αυτό που κάποιος επιζητεί ζητώντας διαχωρισμό, είναι να μην βαρύνεται ο απλός πολίτης με τη μισθοδοσία του κλήρου και να μην απαλλάσσεται η Εκκλησία από τη φορολογία, ειδικά σε μία εποχή όπως αυτή όπου η χώρα μας βιώνει μία τόσο τραγική οικονομική κατάσταση.

Κανένας άνθρωπος που δε θρησκεύεται ή δεν ακολουθεί αυστηρά μία πίστη δεν είναι αντίχριστος ή κακός άνθρωπος. Η άρνηση του θρησκεύειν δεν αφορά την εχθρότητα σε μία συγκεκριμένη πίστη αλλά βασίζεται στην έλλειψη της επιστημονικής επάρκειας στο να πιστευτούν οι πεποιθήσεις αυτές. Κανένας άνθρωπος δε χρειάζεται εκφοβισμό για να μοιράσει φιλανθρωπία, ούτε ένας άνθρωπος είναι καλός, τίμιος ή ευγενικός επειδή ασπάζεται μία συγκεκριμένη θρησκεία. Η αγάπη και η προσφορά στο συνάνθρωπο είναι εγγενή ανθρώπινα στοιχεία, ένα μωρό ακόμα και αυτό νοιώθει συμπόνια αν δει έναν άνθρωπο τραυματισμένο ή λυπημένο.

Αυτό που ζητείται στον διαχωρισμό Εκκλησίας-Κράτους είναι να σταματήσει η επιβολή της Εκκλησίας στην κοινωνία. Η Εκκλησία σαν έννοια και σαν ρόλος μέσα στην οργανωμένη θρησκεία, χαίρει του σεβασμού κάθε πιστού και μη. Όμως, δεν έχει δικαίωμα να εκβιάζει πολιτικούς ηγέτες, να σκορπά αρειμανίως το μίσος με κηρύγματα μίσους ενάντια σε κοινωνικές ομάδες ανθρώπων και να μη σέβεται θεμελιώδη ανθρώπινα δικαιώματα (το δικαίωμα στην αποτέφρωση ή το σύμφωνο συμβίωσης). Επιπλέον, δεν έχει δικαίωμα να σφυροκοπά διαρκώς τα παιδιά μυαλά και να ασκεί ατιμώρητη ρητορική μίσους σε ανθρώπους, πολιτικούς και οτιδήποτε δε συμφωνεί με εκείνους. Καμία θρησκεία, κανένας θεός έτσι και αλλιώς, δεν έχει ανάγκη κανέναν να καταραστεί, να αφορίσει και να επιτίθεται σε κανέναν; ο θεός δε χρειάζεται προστάτες.

Ο διαχωρισμός Κράτους – Εκκλησίας θα οδηγήσει στη συνειδητοποίηση των ρόλων και των δύο θεσμών, θα θεμελιώσει το σεβασμό και την αυτογνωσία και των δύο. Ο σεβασμός στον ρόλο που διαδραματίζει ο κάθε θεσμός και ο σαφής διαχωρισμός, θα βοηθήσει στο να γίνουν πιο ξεκάθαρα και σαφή τα πράγματα για τον πραγματικό ρόλο που διαδραματίζει ο κάθε οργανωμένος θεσμός μέσα στην Πολιτεία.

Πηγές:


Θες να συμμετέχεις στο ΕΛΕΜ; Επικοινώνησε μαζί μας

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Κάλεσμα του ΕΛΕΜ για το Πανηπειρωτικό Συλλαλητήριο της 1ης Ιουνίου

Η έρευνα και η εξόρυξη πετρελαίου στην Ήπειρο μας φέρνει αντιμέτωπους με μια ανυπολόγιστη καταστροφή η οποία θα έχει αρνητικές συνέπειες για την υγεία των κατοίκων, για το περιβάλλον και για την οικονομία θέτοντας σε άμεσο κίνδυνο ολόκληρη την περιοχή. Δεν θα παραδώσουμε την Ήπειρο στις ορέξεις των πετρελαϊκών εταιρειών και των υποστηρικτών τους. Θα αγωνιστούμε όχι μόνο για να σταματήσουμε τα σχέδια τους αλλά και για ένα νέο μέλλον, καλύτερο και καθαρό, χωρίς πετρέλαιο και απελευθερωμένο από τις ενεργειακές αλυσίδες. Το Ελεύθερο Μονοπάτι καλεί όλους τους πολίτες να εκφράσουν την αντίθεσή τους και την εναντίωσή τους στα καταστροφικά σχέδια έρευνας και εξόρυξης πετρελαίου στην Ήπειρο, συμμετέχοντας στο Πανηπειρωτικό Συλλαλητήριο που θα πραγματοποιηθεί την 1η Ιουνίου στα Ιωάννινα , στις 18:00, με σημείο συγκέντρωσης το κτίριο της Περιφέρειας.

Η Μάχη για την Ελεύθερη Ενέργεια

Το βασικό κλειδί για να ανοίξουμε τις πόρτες της ευημερίας και της εξέλιξης στη χώρας μας είναι η ενέργεια και συγκεκριμένα ο τρόπος με τον οποίο την παράγουμε, την διανέμουμε και την διαχειριζόμαστε. Η αλλαγή του ενεργειακού μας μοντέλου, είναι το πρώτο και σημαντικότερο βήμα που χρειάζεται να κάνουμε για την ανοικοδόμηση της οικονομίας μας. Για να γίνει αυτό χρειάζεται πολιτική βούληση και σχεδιασμό που δεν μπορούνε να παράγουν τα οπισθοδρομικά κόμματα του κοινοβουλίου. Αυτά είναι τα κόμματα και οι μηχανισμοί του χθες και στο χθες θέλουν να κρατήσουν την χώρα μας. Είναι το παρελθόν, οι εκπρόσωποι του ραγιαδισμού, οι υπερασπιστές του σκοταδισμού και της διαφθοράς. Είναι αυτοί που θα κάνουν τα πάντα για να μην εξελιχθούμε ως κοινωνία για να μην χάσουν τα πλεονεκτήματα και τις καρέκλες τους. Η απελευθέρωση του ενεργειακού μας μοντέλου είναι σήμερα ο πραγματικός τους εχθρός. Γιατί με την ενέργεια μπορούν να ελέγχουν τον πληθυσμό κρατώντας τον δέσμιο. Γιατί ο λόγος για τον οποίο ο π

Ο κίνδυνος της ακροδεξιάς

Στο 2020 η ακροδεξιά προελαύνει με δόλιες μεθόδους και μαύρη προπαγάνδα κάνοντας μια αιματηρή προσπάθεια να ριζώσει στο υποσυνείδητο της κοινωνίας. Οι παραδοσιακές αντίπαλες δυνάμεις της ακροδεξιάς δεν δείχνουν τα απαραίτητα αντανακλαστικά στα σημάδια που προμηνύουν τον εκφασισμό της κοινωνίας. Βλέπουμε ένα αξιοσημείωτο ποσοστό της κοινωνίας να βάζει στην καθημερινότητά του τη ναζιστική ιδεολογία και ορολογία, κάτι που βρίσκει πρόσφορο έδαφος στην κυβερνητική ρητορική της Νέας Δημοκρατίας αλλά και στα ΜΜΕ τα οποία συντεταγμένα και με ελάχιστες εξαιρέσεις, λειτουργούν σαν γραφεία τύπου της κυβέρνησης Μητσοτάκη. Η υφαρπαγή της εξουσίας Δεν είναι μυστικό ότι για να καταφέρει η Νέα Δημοκρατία να πάρει την εξουσία, ένα από τα τεχνάσματα που χρησιμοποίησε είναι πως ενεργοποίησε τα εθνικιστικά αντανακλαστικά μεγάλου μέρους των ψηφοφόρων με το ζήτημα της ονομασίας της Βόρειας Μακεδονίας. Εν τέλη πρόδωσε τους ψηφοφόρους της υποδεχόμενη και καλωσορίζοντας την γείτονα χώρα στο ΝΑΤΟ με

Ανακοίνωση για καραντίνα και πανδημία κορωνοϊού COVID-19

Αγαπητές φίλες και φίλοι του ΕΛΕΜ, Είναι ώρα αλληλεγγύης και όχι ώρα για απόδοση ευθυνών. Ας ξεπεράσουμε με το καλό την πανδημία με όσο το δυνατόν λιγότερες απώλειες και θα αποδώσουμε τις ευθύνες εκεί που πρέπει. Τώρα πρέπει να προστατέψουμε τον εαυτό μας, τους γύρω μας και το κοινωνικό σύνολο. Μένουμε σπίτι Πρέπει να μείνουμε στο σπίτι όσο περισσότερο μπορούμε συνησφέροντας με αυτό τον τρόπο στον αγώνα των γιατρών και όλων των εργαζομένων κάθε κλάδου που αυτές τις δύσκολες ώρες σηκώνουν όλο το βάρος της κατάστασης. Τηρούμε όλους τους κανόνες υγιεινής. Εργασία Αν χρειαστεί να βγαίνουμε για λόγους εργασίας το κάνουμε με πολύ μεγάλη προσοχή, τηρώντας πάντα τους κανόνες υγιεινής. Σούπερ μάρκετ και φαρμακεία Σεβόμαστε την σειρά προτεραιότητας και δίνουμε προτεραιότητα σε ευπαθείς ομάδες. Σεβόμαστε τους εργαζόμενους, δεν συνωστιζόμαστε και κρατάμε αποστάσεις.  Προσπαθούμε σε κάθε περίπτωση να βοηθήσουμε τις ευπαθείς ομάδες. Η επικοινωνία με το ΕΛΕΜ είναι εφικτή μ

Το ζήτημα δεν τίθεται στην σωτηρία της γης

Το όραμα μας είναι βασισμένο πάνω στην ίαση της ατομικής και κοινωνικής νοημοσύνης ή οποία όταν αφυπνιστεί μέσα από την γνώση θα απελευθερωθεί κάθε γήινο στοιχείο από την ανθρώπινη εξουσία. Δηλαδή το πέρασμα της ανθρωπότητας από το να ασκεί εξουσία στο περιβάλλον στο να το σέβεται και να συνεργάζεται με αυτό. Περιβάλλον είναι όλη η φύση και κάθε ένας από εμάς. Κάνοντας δράσεις προς αυτή την κατεύθυνση οικοδομούμε την ενεργειακά αυτόνομη κοινότητα στο εδώ και τώρα άμεσα και διακριτικά.  Αυτό σημαίνει πως δημιουργούμε δομές που υποστηρίζουν την μετάβαση απ’ το να χρησιμοποιούμε την άρρωστη απαρχαιωμένη νοημοσύνη στο να χρησιμοποιούμε την σύγχρονη υγιή νοημοσύνη ατομικά και κοινωνικά. Το ζήτημα δεν τίθεται στην σωτηρία της γης αλλά στην διακοπή της εξουσιαστικής εκμεταλλεύσεις αυτής από το ανθρώπινο είδος ώστε το ίδιο να καταφέρει να διασωθεί.